Dla osób, które zamierzają…

Categories Programowanie

Dla osób, które zamierzają rozpocząć naukę GameDevu przez święta/nowy rok.

Jaki silnik wybrać?

Ja bym wybrał Unity. Używam go od 2013 roku i z roku na rok staje się coraz lepszy.

Unreal też jest dobry. Renderuje moim zdaniem nawet lepiej niż Unity i wiele rzeczy posiada jako standard jeżeli chodzi o grafikę.
Jednakże do produkcji 2D Lepiej pasuje Unity. Unreal ma w sumie Paper2D, ale Workflow lepiej mi pasuje w Unity.

Jak się uczyć?

Dobrze jest znać języki angielski, bo jednak tutoriale w tym języku wydają mi się lepsze.

Jak ja zaczynałem to przerobiłem te dwie serie:

Problem jest jednak taki, że silnik się trochę zmienił i wydaje mi się, że niektóre rzeczy, albo będą przestarzałe, albo Design UI się zmieni, co może być problematyczne jeżeli się zaczynacie uczyć.

Ja bym szukał tutoriali nie starszych niż rok, maks 2.

Przerobiłem kilka tutoriali, ale wciąż nie umiem tworzyć gier, bo nie umiem programować

W tym przypadku polecam odłożyć unity na bok i nauczyć się podstaw na przykład Javy, bądź C#

Co te tutoriale dają, to znajomość Silnika, UI i funkcji, ale jak naprawdę się programuje, jak myśli programista etc. tego żaden tutorial wam nie da. Niektórzy mają z tym łatwiej, inni trudniej. Ja miałem z tym trudno i dopiero po 3/4 latach zacząłem pojmować programowanie.

Dużo pomogła mi w tym książka:

https://helion.pl/ksiazki/mysl-jak-programista-techniki-kreatywnego-rozwiazywania-problemow-v-anton-spraul,myprog.htm#format/e

która kiedyś była dodana do Humble Bundle.

Skąd brać grafiki, modele etc?

Polecam Unity Asset Store:
https://assetstore.unity.com/

Wiele modelów 3D na przykład ma juz gotowe animacje i ustawione pod gry, więc to trochę ułatwia sprawę.

Z innych stron:
https://opengameart.org/

Pod 2D naprawdę fajna baza spritesheetów.

https://www.kenney.nl/assets

Spoko modele 3d i 2d.

https://kenney.nl/support

No i licencja pozwala na używanie ich komercyjnie, więc możecie nawet z nimi wydać grę 😉

Więcej stron nie znam, ale dawno nic nie szukałem w internecie. Z pewnością jest więcej podobnych.

Chcę wydać grę na Anroida/iOSa. co muszę zrobić?

W przypadku androida, wystarczy mieć telefon z androidem i uiścić jednorazową opłątę w wysokości 25 $.

W przypadku iOSa trzeba mieć wykupiony Apple Developer Program, który kosztuje 99$ rocznie.

No i trzeba mieć maca + telefon.

Jak to dokładnie u iOSa wygląda nie wiem, bo nigdy nie wydawałem na tą platformę, ale z Google Play mam dobre odczucia.

Jak zarabiać na grach?

Tu można na ten temat książki napisać.

Najprostsza metoda: reklamy.

Ja kiedyś używałem AdMoba, ale jest wiele innych serwisów, które mają różne ratio.

W moim odczuciu najgorszy sposób monetyzacji.

In-App-Purchase.

Spoko metoda, całkiem opłacalna, ale mam wrażenie że psuje ona sposób odbierania gry jako pełnowartościowego produktu.

One-time-pay.

Moim zdaniem najlepsza opcja. Wrzuciacie grę za 99 centów. Nie jest to ani cena za wysoka, ani za mała.
Nie denerwujecie gracza In-appami i nie ograniczacie się jako developer.

Jeszcze jest opcja wydania produktu z reklamami i bez (koszt bez reklam 99 centów na przykład).

Ale to moim zdaniem też ogranicza przy tworzeniu, bo jednak człowiek zdaje się inaczej projektować wtedy grę.
No i model ten słabo stosunkowo się sprzedaje.

Gry to jednak czubek góry lodowej, mało opłacalny, bo trzeba wydać sporo czasu na marketing i samą promocję gry.

„Gdy ludzie szukaja złota to nie szukaj złota razem z nimi tylko sprzedawaj łopaty”.

Czy jak to szło to powiedzenie?

Tworzenie narzędzi dla programistów, czy w tym przypadku pod silnik Unity jest naprawdę opłacalną opcją.

Jak będziecie mieli popularne i rozbudowane narzędzie, to możliwe nawet że większa firma spyta was się o indywidualne programowanie, a to już dodatkowo liczenie na godzinę i czasem nawet jeżeli macie stawkę 80 $ godzina, a zaprogramowanie czegoś dodatkowego potrwa te 40/60 godzin to macie na jednym kliencie 3000 $. (a taki wynik ciężko jest zdobyć na grze co tworzyliścy full-time przez rok).

Sprzedawanie projektów na Code Canyon: https://codecanyon.net/search/unity

Tutoriale i poradniki. Spoko opcja jak lubicie uczyć. Łatwo zdobyć dużą ilość wyświetleń na Stronie, bądź filmach na YouTube, bo wiele osób szuka dobrej jakości materiałów.

Płatne materiały: Jak zdobycie określoną renomę to to jest jeszcze lepsza opcja. Wydajecie 10 godzinny tutorial jak programować rzecz X i bierzecie za niego 5$.,bądź 10 $.

Polecam do tego https://gumroad.com/

Kursy i warsztaty.

W tym przypadku dobrze mieć renomę, wydane kilka gier (w tym kilka AAA) i te 5,10 lat doświadczenia w tworzeniu gier i lubić uczyć innych.

Jakie są stawki, nie mam pojęcia. Wiem że się to nawet opłaca.
Jednak warunkiem jest że musicie być z dużego miasta, bo jednak tworzenie gier jest (wbrew wszelkim pozorom) niszową działanością względem ogólnej populacji.

To tyle ode mnie. Powodzenia 😉

#gamedev #programowanie #naukaprogramowania #unity3d